بيئة تعلم سحابية وفقا لمستوى التمکيـن الرقمي وأثرها في تنمية مهارات التفکير التصميمي وإنتاج الفيديو التفاعلي في ظل جائحة کورونا لأعضاء هيئة التدريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية

المستخلص

مستخلص البحث:  في ظل التغيرات الطارئة التي يشهدها العالم ويعيشها کجائحة کورونا أصبح الاهتمام بمهارات التفکير التصميمي وإنتاج الفيديو التفاعلي واستخداماته في العملية التعليمية في ضوء التعلم وقت الازمات وخاصة في ظل جائحة کورونا ضرورة ملحة؛ لذا استهدف البحث الحالي تطوير بيئة تعلم سحابي وفقا لمستوى التمکين الرقمي (مرتفع/ متوسط/ منخفض) والکشف عن أثرها في تنمية مهارات التفکير التصميمي وإنتاج الفيديو التفاعلي فى ظل جائحة کورونا  لأعضاء هيئة التدريس بکلية التربية جامعة المنيا في العام الجامعي (2019/ 2020م)، واتبع البحث المنهج شبه التجريبي، والتصميم التجريبي ذو الثلاث مجموعات التجريبية (الأولى) وقوامها (27) عضواً ذا مستوى تمکين رقمي مرتفع، والتجريبية (الثانية) وقوامها (30) عضواً ذا مستوى تمکين رقمي متوسط، والتجريبية (الثالثة) وقوامها (28) عضواً ذا مستوى تمکين رقمي منخفض درسوا ببيئة تعلم سحابية، وتمثلت أدوات البحث في: أداة تصنيف وهى بطاقة ملاحظة لمستوى التمکين الرقمي وأدوات القياس وهي: الاختبار الموقفي لمهارات التفکير التصميمي والاختبار المعرفي لمهارات إنتاج الفيديو التفاعلي وبطاقة تقييم الفيديو التفاعلي وأظهرت النتائج لايوجد فرق بين درجات أفراد المجموعات التجريبية الثلاثة في الاختبار الموقفي لمهارات التفکير التصميمي والاختبار المعرفي لمهارات إنتاج الفيديو التفاعلي بينما تفوقت أفراد المجموعة التجريبية الأولي على المجموعتين التجريبيتين في بطاقة تقييم المنتج وأوصت الدراسة بضرورة تنمية مهارات التفکير التصميمي وتضمينها في المناهج الدراسية المختلفة، وتنمية مهارات إنتاج الفيديو التفاعلي واستخدام أساليب وطرق جديدة في الإنتاج وتوظيف تطبيقات الحوسبة السحابية في العملية التعليمية بشکل فعال.   
 
 A cloud computing learning environment according to the level of digital empowerment and its effect on the development of design thinking skills and interactive video production in light of the Corona pandemic for faculty staff members
 
Research abstract: In light of the urgent changes that the world is witnessing and experiencing, such as the Corona pandemic, the interest in design thinking skills, the production of interactive video lectures and their uses in the educational process in light of learning in times of crisis has become an urgent necessity; Therefore, the current research aimed to develop a cloud learning environment according to the level of digital empowerment (high/medium/low) and to reveal its impact on developing design thinking skills and producing interactive video in light of the Corona pandemic among faculty members at the Faculty of Education, Minia University in the academic year (2019/2020). The research followed the quasi-experimental approach, and the experimental design consisted of three experimental groups (1) consisting of (27) members with a high level of digital empowerment, and experimental (2) consisting of (30) members with a medium level of digital empowerment, and experimental (3) consisting of (28) members ) A member with a low level of digital empowerment studied in a learning environment based on cloud computing applications, and the research tools were represented in: a classification tool, a note card for the level of digital empowerment, and measurement tools, namely: the situational test for design thinking skills, the cognitive test for the skills of producing interactive video, and the rubric for interactive video The results showed that there was no difference between the scores of the members of the three experimental groups in the situational test in design thinking skills and the cognitive test for the production skills of interactive video lectures, while the experimental group excelled. The study recommended the need to develop design thinking skills and include them in different curricula, develop interactive video production skills, use new methods and methods in production, and effectively employ cloud computing applications in the educational process.
Keywords: Cloud computing - digital empowerment - design thinking -interactive video - Corona Pandemic.
­­

الكلمات الرئيسية